Bestellen Eten Ontmoeten
Heb je geen tijd of zin om te koken, of heb je geen inspiratie? LEVJEN kookt vers, gezond en gevarieerd voor jouw gemak

LENTE, LENTE WAAR BLIJF JE NOU??!

 

Kan je ook zo blij worden van dat ene straaltje zon dat je direct een boost energie geeft? Ik kan dan de hele wereld aan en ik heb zin om mijn hele tuin onder handen te nemen of lekker te wandelen met mijn dochter om maar van de zon te genieten. Ondertussen zit ik minder op de bank en doe ik meer aan beweging.

Lente balans

Door de aanhoudende kou en de regen zitten we nu meer binnen. Dat laatste zorgt er helaas voor dat we minder bewegen. Ons lichaam vraagt door de lage temperaturen om meer energie om ons warm te houden, waardoor we meestal meer eten en vaker de ongezonde keuzes maken. Daarnaast maken de Sinterklaastijd, de Kerstperiode en de paaseitjes het ons niet makkelijk. Het is moeilijk om aan het suikerritme te ontsnappen.

 

Om dit ongezonde ritme te doorbreken is het belangrijk dat je vooral goed naar de signalen van je lichaam luistert. Je kunt hier denken aan honger- en dorst signalen, de mate van stress in je leven, en of je jouw eigen grenzen overschrijdt. Sta ook wat vaker stil bij de hoeveelheid slaap die je nodig hebt. Dit zijn allemaal factoren die van invloed zijn op je eetpatroon.

 

Ik probeer elke dag op zoek te gaan naar mijn balans qua hoeveelheid van koolhydraten, vetten en eiwitten. Die balans is voor iedereen verschillend. Ikzelf merk dat onderstaande een prettige uitwerking heeft op mijn lichaam.

(Snelle) Koolhydraten heb ik nodig voor het krijgen van energie

Te veel (snelle) koolhydraten maken mij moe. Koolhydraten vind je in koek, snoep en tarweproducten. Vervang deze door volkoren- en speltproducten, quinoa, groenten, boekweit, noten en zaden, peulvruchten en bonen. Eet  alleen natuurlijke suikers en vermijd light producten. Daar vind je, tegen de verwachting in, veel suikers in terug.

Eiwitten verzadigen mij en stillen mijn trek

Eiwitten vind je vooral terug in (plantaardige) zuivel, ei, vlees- en visproducten, bonen en peulvruchten.

Gezonde vetten houden mij vooral in balans!

Ze zorgen bij mij voor minder hormonale schommelingen en zin in zoetigheid. Onverzadigde vetten zijn olijfolie, kokosvet, avocado, roomboter, makreel en ongezouten noten m.u.v pinda’s.

Let op! Gezond eten bevat ook calorieën, eet daarom alles met mate.

 

Mijn laatste ge-zon-de mededeling: ga aankomende week lekker genieten van het langverwachte zonnige weer.

 

Groeten,

Fleur